23 PŘÍPADŮ "BLÍZKÝCH SETKÁNÍ" V OBLACÍCH (7)

Chvátal Jaroslav

Chvátal Jaroslav

autor

25.07.2023 Ufo

PŘÍPAD Č.7

Místo: Letiště Tobalaba, Santiago, Chile
Datum: 30. října 1979
Čas: 11:06 místního času
Svědci: Řídící věž (ATC)
Doba trvání: 9 minut
Radarová detekce: Neurčeno
Typ případu: První typ
Zdroj: CEFAA (Středisko pro studium letadel) CEFAA (Centrum pro studium anomálních leteckých jevů)

 

Popis

Záznam z letounu, který byl pořízen v roce 2006. Na koordinační rádiové frekvenci mezi řídicí věží letiště Tobalaba a radarem v Santiagu dispečer věže hlásí, že pozoroval kulatý objekt zářící jako Slunce, který letěl nad letištěm Tobalaba severním kurzem a později jižním kurzem, stoupal a klesal s prudkými změnami rychlosti, což dispečer hlásí v době, kdy objekt manévroval. Nakonec, po devíti minutách manévrů, jasný objekt přistál na kopci před letištěm, konkrétně na úpatí pohoří, kde náhle zmizel.

Přepis magnetofonového záznamu je uveden níže:

VĚŽ: Dobré ráno! Oznamuji vám, že nad Tobalabou, směrem k pohoří, máme kulatý objekt zářící jako Slunce, pohybující se na sever pomalým pohybem.
RADAR: Dobře, můžete tu informaci zopakovat?

VĚŽ: Potvrzuji! Kulatý objekt zářící jako Slunce nad Tobalabou, pomalu se pohybuje k severu a stoupá.
RADAR: Můžete uvést přibližnou výšku?

VĚŽ: Odhaduji asi 2500 3000 metrů.
RADAR: Rozumím, informujte mě. Rozumím!

 

PO DVOU MINUTÁCH

VĚŽ: Terminál Tobalaba.
RADAR: Ozvěte se, Tobalaba.

VĚŽ: Nyní se pohybujeme směrem na jih v kruhu, stoupá a klesá, ale zvyšuje rychlost.
RADAR: Děkuji!

 

PO 3 MINUTÁCH

VĚŽ: Terminál Tobalaba.
RADAR: Vstupuje do Tobalaby.

VĚŽ: Kluzák, troufám si říct, že to není letadlo, protože vyvinul velmi vysokou rychlost, rychle klesal a stoupal a teď, v tomto okamžiku, přistává na malém kopci.
RADAR: Dobře, tak se na to podívejte!

Měli bychom dodat, že kromě pana Saavedry objekt pozorovalo dalších sedm lidí, kteří byli v té době přítomni.

Schéma pohybu FANI před řídicí věží letiště Tobalaba

Letecká analýza případu

V tomto případě, který odpovídá pozorování provedeným řídícím věže letiště Tobalaba (SCTB), panem Franklinem Saavedrou. Uvádí v zaznamenané komunikaci, která je přepsána, podivné charakteristiky a manévry objektu, který byl zmíněn ve zprávě. Aby se řídící rozhodl nahlásit situaci, jaká byla popsána na rádiové frekvenci, je nutné, aby si osobně ověřil, že objekt, který prolétal nad okolím letiště, neodpovídá žádnému známému letadlu ani letecké konstrukci, navíc provádí netradiční manévry a pohyby, což jsou prvky, které byly přítomny v hlášeném leteckém úkazu. Ve zprávě je opomenuto, zda radar skutečně měl objekt v prezentaci, což lze uzavřít záporně, neboť řídicí středisko požaduje zopakovat informace, které Saavedra o objektu původně nahlásil, aby mohl analyzovat jeho popis a pohyby a hypoteticky s jistotou ověřit obsah obdrženého hlášení.

Anomální vzdušný jev popsal dispečer jako kulatý objekt silně zářící, který pomalu stoupal a klesal v kruzích a v určitých okamžicích velmi rychle, ve výšce přibližně 2700 metrů, který přistál na kopci a nakonec zmizel, což se později potvrdilo. V době pozorování panovalo jasné počasí s lehkým suchým horským větrem. Můžeme kategoricky vyloučit, že by se jednalo o meteorologický balón, reklamní balón nebo jiný z existujících modelů, neboť řídící ve sdělení odkazuje na to, že již byly vyloučeny všechny možnosti, že by pozorovaný objekt byl nějakým známým letadlem. Toto tvrzení je podpořeno především zprávou dispečera, který, jak již bylo uvedeno, musel takovou možnost vyloučit, a i kdybychom se setkali s chybou v jeho hodnocení, je nepravděpodobné, že by balón prováděl popsaný typ manévrů, a to i v případě, že by rychlosti vzdušných mas byly vyšší než obvykle, což by svědek při posuzování manévrů objektu také zvažoval s ohledem na platnost a letecká kritéria tohoto svědka.

 

ZÁVĚR

Vzhledem k charakteristice pozorování a informacím poskytnutým ve frekvenci specialistou řízení letového provozu odpovídá hlášený objekt skutečně neidentifikovanému létajícímu objektu, o němž není známo, zda byl přítomen na radaru v oblasti terminálu Santiago, ani zda tento objekt ovlivnil provoz některého letadla, které operovalo v daném sektoru. Jak je podrobně uvedeno v analýze, řídící letového provozu v Tobalabě se snažil pozorovat a identifikovat co nejvíce detailů objektu, aby mohl informovat řídící středisko o jeho přítomnosti a manévrech v blízkosti letiště. Poté, co vyloučil možnost, že by se jednalo o jiné letadlo, bylo během rádiové komunikace zdůrazněno a potvrzeno, že pozorování odpovídá neidentifikovanému létajícímu objektu.

-pokračování-

Další díly