KDYŽ NIC NENÍ SKUTEČNÉ: NOVÝ SVĚT "DEEPAKES", VLÁDNÍCH LARPů A SIMULACÍ

Jeden starý vtip zní asi takto:

Gorila Gerald umírá v zajetí. Správce se obává velkého poklesu příjmů z turistiky. Než se najde náhrada, požádá ošetřovatele zoo, aby se za opici převlékl. "Vy jste se zbláznil!" vykřikne ošetřovatel. "Prosím! Je to jen do doby, než najdeme nového Geralda," uklidňuje ho manažer. Chovatel neochotně souhlasí. Zapnutý v kostýmu a bijící se v prsa baví hlídač nadšené publikum, které nic netuší. Ale nebezpečí udeří. Hlídač spadne do výběhu lvů. Poruší svůj charakter a začne křičet: "Pomoc! Pomoc!" Lev se k němu přiblíží, položí mu tlapu na rameno a zašeptá: "Pšššt! Kvůli tobě nás oba vyhodí!"

Věřte tomu nebo ne, ale podle firemních médií se tento gag skutečně stal. V roce 2013 se tvrdilo, že zoologická zahrada v provincii Che-nan (河南省) se snaží vydávat - psa za lva, jiného voříška za vlka a bílou lišku za levharta.1 V létě roku 2023 byli diváci v čínské zoologické zahradě v Chang-čou v provincii Če-ťiang (杭州动物园, 浙江) překvapeni, když spatřili Angelu (安杰), medvědici, jak stojí a mává na ně. Návštěvníci si všimli, že Angela je vzadu svěšená, jako by to byl člověk ve špatně padnoucím kostýmu.2 Od chvíle, kdy se příběh dostal na veřejnost, se zoologická zahrada těšila 30procentnímu nárůstu návštěvnosti. Vedení trvá na tom, že Angela je medvědice.3 Existují i závažnější příklady klamání. V říjnu 2016 světová média informovala o tom, že při bombovém útoku na auto v Iráku zahynulo deset lidí.4 Fotografie ukazovaly ohořelou zeď v místě, kde došlo k výbuchu. Zoufalý dav se shromáždil, aby pozoroval zkázu.

Uniklé záběry ukazují muže, který nastražil bombu do auta zaparkovaného na prázdné ulici. Odjíždí v pickupu. Auto exploduje a teprve po výbuchu se na místo sbíhají lidé. Padají k zemi a předstírají, že jsou mrtví a zranění. Další se shromáždí a předstírají, že jsou svědky. Přijíždí sanitka, která odváží falešné mrtvé a zraněné. Obyčejní kolemjdoucí slyšeli výbuch a viděli to, co považovali za oběti.5 Později se ukázalo, že britská rozvědka spolupracovala s elitní iráckou buňkou nazvanou Falcon Intelligence Unit.6 Podle New York Times:

"...Falcon inscenovali falešné výbuchy a vydávali falešné zprávy, v nichž někdy uváděli velké ztráty na životech...".7

Po tomto odhalení média establishmentu nevěrohodně tvrdila, že cílem falešných zpráv nebylo démonizovat ISIS, ale spíše zachránit životy tím, že si ISIS myslel, že provedl úspěšné bombové útoky a vraždy.8 Zde byl vůbec poprvé předložen absolutní důkaz, že západní zpravodajské služby (v tomto případě britské) se nejen podílejí na terorismu, z něhož obviňují jiné, ale skutečně zaměstnávají herce, kteří hrají mrtvé. Otázka zní: jak často se to stává? Vstoupili jsme do éry, v níž je těžké rozlišit, co je skutečné. Jsou oběti terorismu jen herci? Je zpráva vytvořena počítačem? Jsou zvířata v zoo převlečení lidé? To má hluboké důsledky pro naši interakci se zdánlivým světem. Lidé se vyvinuli tak, aby důvěřovali svým smyslům - aby rozlišovali mezi sny a bdělými stavy, předstíraným a upřímným chováním a podvodem a skutečností.

Ti, kdo mají moc, se vždy snažili indoktrinovat a klamat, ale až dosud k tomu neměli příliš účinné technologické prostředky. Tento článek se bude zabývat digitálním falšováním a virtuální realitou, ale tyto nástroje jsou jen špičkou ledovce. Příklady medvědice Angely a výbuchu auta v Iráku ukazují, že se do "reality" nemůžeme jednoduše vrátit pouhým vypnutím televize a odpojením počítače. Celá infrastruktura herců, kostýmů, pyrotechniky a líčidel se rozšiřuje z dříve vymezených hranic, jako je divadlo a film, do našich neperformativních světů.

Deepfakes

Autenticitu falešných nebo zmanipulovaných zvuků a obrazů vytvořených nástroji "deepfakes" nemohou neodborníci zjistit a odborníci ji zjišťují jen obtížně.9 "Deepfakes" mohou používat zpravodajské agentury, političtí agenti, mystifikátoři, vtipálci a zločinci k různým účelům: pro zábavu (např, online parodie), k získání kliknutí a příjmů z reklamy, k pomstě (např. z pornoherečky udělat určitou osobu), k podvržení někoho, kdo chce od přátel nebo příbuzných vylákat peníze, k diskreditaci politických oponentů10 a k vytvoření neexistujících nepřátel, kteří mají zastrašit veřejnost. Dlouho předtím, než bylo možné pohyblivé obrázky přesvědčivě upravit pomocí umělé inteligence (AI), uveřejnily australské noviny na titulní straně omluvu za manipulaci s fotografií Martina Bryanta (nar. 1967), údajného vraha 35 lidí v Port Arthuru v Tasmánii v roce 1996. Noviny vylepšily Bryantovy oči, aby podpořily svůj příběh o tom, že se jedná o šílence.11 (S poukazem na anomálie, jako je nadměrný počet bývalých zpravodajských agentů spojených s případem, někteří tvrdí, že Bryant byl nastrčený).12

Proto "deepfakes" se poprvé dostaly do povědomí veřejnosti na počátku 90. let. Společnost PepsiCo vyrobila reklamu na jeden ze svých výrobků, v níž Elton John (narozen jako Reginald Dwight, 1947) zpívá a hraje na klavír. Mrtvé celebrity - Humphrey Bogart (1899-1957), James Cagney (1899-1986) a Louis Armstrong (1901-1971) - byly digitálně vzkříšeny, aby "hrály" s Johnem. Naštěstí se ukázalo, že "deleby" (využívání mrtvých celebrit v reklamách) jsou spíše módní záležitostí, za kterou stojí technologické možnosti než poptávka. V roce 1994 se v hollywoodském filmu Forrest Gump titulní hrdina setkal se zesnulými osobnostmi nedávné historie. Toho bylo dosaženo použitím starých záběrů z rozhovorů a kronik, do nichž byly digitálně vloženy snímky herce (Tom Hanks nar. 1956). Ve stejném roce si smrt herce Brandona Lee (1965-1993), syna Bruce (1940-1973), vyžádala použití digitálních efektů pro dotvoření jeho role ve filmu Vrána.

Souběžně s komerčním vývojem vyvíjel Pentagon digitální zvukové a obrazové podvrhy. V roce 1999 to oznámil americký generál Carl W. Steiner (1936-2022):

"Chystáme se svrhnout vládu Spojených států".

Nebo to tak alespoň znělo. Ve skutečnosti Steiner pouze pronesl něco všedního, například co jedl k snídani. Američtí vojenští specialisté na morfování hlasu vytvořili novou větu ze zvuku Steinerova hlasu. V Národní laboratoři Los Alamos v Novém Mexiku (domov atomové bomby) vyvinul tým vědců vedený Georgem Papcunem (nar. 1939) technologii "klonování řečových vzorů a vytvoření přesné faksimile ... téměř v reálném čase". Daniel T. Kuehl (1949-2014) z oddělení informačních operací americké Univerzity obrany, citovaný v důležitém článku na toto téma, uvedl:

"Jakmile dokážete vzít jakýkoli druh informace a zredukovat ji na jedničky a nuly, můžete dělat docela zajímavé věci."13

Díky této technologii operační oddělení CIA a skupina pro operace v Iráku neztrácely čas vymýšlením psychologických operací, včetně plánů na falešné videozáznamy Saddáma Husajna (1937-2006?), diktátora Iráku, a Usámy bin Ládina (1957-2001 - na plakátě hledaných osob FBI, naposledy revidovaném v roce 2001, nikoli 2011, je bin Ládin uveden jako "zesnulý"),14 údajného šéfa "al-Káidy", v sexuálně kompromitujících pozicích. Plány údajně nebyly nikdy realizovány, ale cílem mělo být šíření videí mezi stoupenci a spojenci za účelem diskreditace těchto vůdců.15 V nedávné době tehdejší šéfka CIA Gina Haspelová (nar. 1956) údajně ukazovala tehdejšímu americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi (nar. 1946) snímky mrtvých kachen a nemocných dětí. Agentura tvrdila, že zvířata uhynula a děti onemocněly v důsledku ruského útoku chemickými zbraněmi na cíle žijící ve Velké Británii. Ale i britská vláda přiznává, že žádné mrtvé kachny ani otrávené děti neexistovaly. Ve zprávě se uvádí, že snímky byly Haspelové předány prostřednictvím britské rozvědky.16 Buď bylo zpravodajství chybné, nebo MI6 snímky zfalšovala, aby ovlivnila Trumpa a přiměla ho zaujmout vůči Rusku tvrdší postoj.

Stejně jako americko-britské zpravodajské služby rozpoutaly generaci džihádistů tím, že financovaly a organizovaly islamisty v boji proti Sovětům v průběhu 80. let, vytvořili počítačoví specialisté Pentagonu nyní veřejně dostupnou technologii umělé inteligence, aby mohli provozovat digitální podvody. Počet "deepfake" videí na internetu se pohybuje v širokém rozmezí, od více než 14 000 v roce 2020 až po více než milion.17 Více než devět z deseti videí je údajně pornografických.18 V únoru letošního roku bylo oznámeno, že hongkongská společnost byla podvedena a předala podvodníkům 20 milionů liber poté, co "deepfakes" konferenčních hovorů vyzvaly k účasti skutečné zaměstnance.19 Ironií je, že skutečnost, že firma nebyla jmenována, vyvolává otázky, zda je příběh vůbec skutečný. Stejně jako u všech vykonstruovaných krizí hledají podnikatelé příležitosti. Odvětví detekce "deepfake" má do konce roku dosáhnout čisté hodnoty 15,7 miliardy dolarů.20

Uvažujme o roli "deepfaktorství" v údajných demokratických procesech:

V předvečer slovenských voleb liberál Michal Šimečka (nar. 1984) protestoval, že nahrávka, na níž se údajně chystá podvádět, je ve skutečnosti "deepfake". Tím, že byla nahrávka pouze zvuková, využili údajní pachatelé kličky, která jim umožnila obejít zákaz sdílení vizuálních podvrhů na Facebooku/Metě. Pachatelé údajně zveřejnili deepfake jen několik dní před hlasováním, takže debunkeři neměli čas záznam opravit. Analytici tvrdí, že tento podvod stál liberály volby.21

 

Hry s alternativní realitou

LARP je hra v živé realitě, například víkendová vražedná hra, středověká hostina nebo válečná rekonstrukce. Lidé se rádi převlékají do kostýmů (cosplay) a diváci se rádi dívají, jak se ostatní dočasně stávají jinými lidmi v bezpečném kontextu ohraničeného představení. Co když si ale členové skupiny myslí, že hrají hru, například vystupují jako domobranci, zatímco ve skutečnosti jsou vlákáni do pasti zpravodajských služeb a lákáni ke spáchání zločinu? V roce 2023 zveřejnil americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) zprávu, která má být "nápomocná orgánům činným v trestním řízení i státním zástupcům, pokud podezřelí z cíleného násilí tvrdí, že hráli hru". Článek dále uvádí, že jeden z únosců, kteří v roce 2020 zosnovali únos guvernérky státu Michigan Gretchen Whitmerové (nar. 1971), se hájil tím, že pouze hrál LARP.22 S tímto vyprávěním je však spojena řada problémů. Podle RealClearInvestigations (parafrázující jinou zprávu BuzzFeed):

"...počet důvěrných lidských zdrojů FBI zapojených do schématu [míněno informátorů a provokatérů] se rovnal počtu obviněných".23 Zní to, jako by FBI verbovala zranitelné lidi pro něco, co si někteří mohli myslet, že je LARP, a pak z toho udělala skutečný únos, aby démonizovala bílé pravicové vlastence, podobně jako to udělala po 11. září s muslimskými Američany?"24

Manipulace s fotografiemi masových vrahů a podezřelých z terorismu, využívání krizových aktérů při zinscenovaných útocích - jako byl ten v Iráku - a nyní i prolínání LARPu s únosy odpovídá předpovědi/strategii, kterou již v roce 2007 nastínilo britské Ministerstvo obrany (MO). V jednom ze svých dokumentů "budoucnosti" do roku 2036 uvádí MO následující:

"Simulace a zástupci budou mít významný a široký dopad na budoucnost a stanou se stále mocnějším nástrojem, který bude pomáhat tvůrcům politik a rozhodnutí. Bude také stírat hranici mezi iluzí a realitou".25

Nestačí pouze vypnout televizi a přestat používat počítače. Nový "přítel" ve vašem životě nebo nový partner vašeho příbuzného může být, co vy víte, vládou najatý agent, který provádí psychologický test vašeho reálného sociálního okolí. Myslíte si, že je to šílené? Vezměte si IARPA - americkou vládní agenturu "Intelligence Advanced Research Projects Activity". IARPA byla založena v roce 2006 a je součástí Úřadu ředitele národního zpravodajství.

Pohlcením testovaných osob realistickými hrami mohou zpravodajské agentury podle svých civilních vědců "zahrávat podrobné psychologické, behaviorální, fyziologické a dokonce nervové údaje během složitých sociálních interakcí, což výzkumníkům umožní využít nové analytické metody".26 V rámci projektu Reynard se IARPA snažila pochopit, jak naše chování v reálném světě ovlivňuje naše online aktivity. Reynard zahrnoval studium 15 000 online hráčů z celého světa. To je pro zpravodajské agentury zajímavé zčásti proto, že virtuální svět může uvolnit hranice a umožnit člověku, aby o sobě ve virtuálním prostředí prozradil věci, které by jinak v reálném světě neudělal (RW). Uveďme jednoduchý příklad:

"Účastníci jedné studie sledovali, jak jejich avatar cvičí online. Tito jedinci častěji uváděli, že ve dnech po studii cvičili v RW, na rozdíl od těch, jejichž avatar necvičil."27

Aby bylo možné skutečně zmapovat interakce mezi online a offline chováním, pronikli agenti do obou sfér a manipulovali s nimi.

V roce 2010 vyvinula korporace Nokia hru s alternativní realitou nazvanou Conspiracy for Good (Spiknutí pro dobro).28 Hráči si mohli z internetu stáhnout indicie a pomocí technologie společnosti Nokia odhalit korupci ve fiktivní korporaci. Hra byla údajně marketingovým trikem, což anarchisty rozzuřilo, že jejich taktika byla kooptována pro marketingové účely. V kontextu proti-wallstreetského hnutí "Occupy" se však o hru zajímaly zpravodajské agentury. Mohly mapovat trajektorii sociálních hnutí v rámci částečně kontrolovaného experimentu.29

Výzkumníci IARPA tyto hry nazývají "Serendipity Enabled Cyber Games" neboli SeCGs. Píší:

"V současné době se v Evropě používá tzv: "Modelování chování je začleněno do celkového rámce SeCG ...".

Jeho cílem je pochopit, jak lidé myslí, reagují a přizpůsobují se jako jednotlivé subjekty prostřednictvím ARG/ARE [alternativní hra/prostředí alternativní reality]."30 Není těžké pochopit, jak se tato infrastruktura přetavila v QAnon - online LARP-ARG31 vedený údajně "bývalými" agenty zpravodajských služeb a vojenské rozvědky. QAnon začal žít vlastním životem a stal se kultem uctívajícím Donalda Trumpa. Když se pokojné protesty Stop the Steal změnily 6. ledna 2021 v Kapitolu v násilné, stoupenci QAnon patřili k nejaktivnějším. Stoupenkyně QAnon Ashli Babbittová (1985-2021) byla zastřelena policií Kapitolu.

Veřejnost se s ARG seznámila díky Hollywoodu ve filmu Hra (1997), v němž hlavnímu hrdinovi obrátí život naruby korporace hrající hru placenou jeho bratrem. Režisér David Fincher (nar. 1962) pak natočil Klub rváčů (1999), film o finančně úspěšných, ale duchovně nenaplněných agentech chaosu, jejichž vůdcem je Tyler Durden. (Zakladatelé libertariánské webové stránky ZeroHedge dokonce vyvinuli umělou inteligenci, která shromažďuje zprávy a je pojmenována po této filmové postavě).32

Nový Matrix

Společnost Oculus VR založil technologický podnikatel Palmer Luckey (nar. 1992). Multimilionové prodeje náhlavních souprav pro virtuální realitu později koupila společnost Facebook/Meta za 2 miliardy dolarů. Luckey financoval pro-trumpovskou organizaci Nimble America a praktikoval "meme magii" - vkládání svých záměrů do světa, někdy s cílem vyvolat chaos, vytvářením digitálních sigil.33 V roce 2021 Mark Zuckerberg (nar. 1984) přejmenoval Facebook na "Meta" a propagoval novou, pohlcující virtuální realitu - "Metaverse". Počáteční reakce veřejnosti byla chladná. Podle webových stránek společnosti se nejedná o pouhé naskakování a vyskakování z VR, ale o pozvolné nahrazování reality digitální architekturou:

"Metaverze bude zahrnovat známé 2D zážitky, stejně jako ty promítané do fyzického světa a také plně pohlcující 3D zážitky."34

Obchodní publikace doufaly, že do roku 2030 bude mít Metaverze hodnotu investic ve výši 5 bilionů dolarů.35

Snad stojí za zmínku, že Facebook vychoval stovky milionů lidí, aby si zvykli komunikovat s přáteli a příbuznými digitálně a ne již osobně. Metaverze se snaží tento přechod dokončit. Přichází v době, kdy země od Číny a Indie po Řecko a Kuvajt používají čtečky zpráv generované umělou inteligencí;36 centrální banky po celém světě se chystají zavést pro své obyvatele pouze digitální měny37 a bohatí mladí lidé si pořizují digitální statusové symboly - jako je obrázek obrazu nebo pár bot - známé jako "non-fungible tokens" neboli NFT.38  Kromě bezduché, CGI generované komiksové estetiky použité v propagačních materiálech, byl rušivým prvkem samotný objem vizuálních vstupů. Lidé používající Luckeyho náhlavní soupravy pro virtuální realitu, které jsou pro plné ponoření do Metaverza nezbytné, hlásili u plně ponořených uživatelů pohybovou nevolnost a bolest očí.39

Luckey poté založil firmu Anduril, která se zabývá vývojem zbraní, a údajně pracuje na náhlavní soupravě VR, která uživatele zabije v reálném životě (ano, opravdu), pokud prohraje hru VR.40 Zuckerberg mezitím Metaverza prozatím opustil a zdá se, že pumpuje miliardy dolarů do zdokonalování umělé inteligence Facebooku.41 V průběhu let někteří bez důkazů spekulovali, že Zuckerberg - nebo alespoň někteří zdánliví Zuckerbergové - by mohli být ve skutečnosti kyborgové. Všímají si neobvykle strnulých manýrů a robotického vzhledu tohoto centimiliardáře.42 Méně spekulativní, i když stále pochybná, je myšlenka, že rozhovory s bývalým zaměstnancem americké Národní bezpečnostní agentury a CIA, který se stal whistleblowerem - Edwardem Snowdenem (nar. 1983), mohly být vytvořeny umělou inteligencí. Snowden uprchl do Ruska, aby se vyhnul trestnímu stíhání, což u některých vyvolává podezření, že je ruským zpravodajským agentem. Snowden přednášel živému publiku prostřednictvím televize přezdívané Snowbot.43

Pokud jde o údajné rozhovory generované umělou inteligencí, badatelé poukazují na chybějící nosní podložku na Snowdenových brýlích, která se v některých rozhovorech přepíná z levé strany na pravou.44 Časopis Wired se Snowdenovi věnoval, přičemž reportér James Bamford (nar. 1946) uvedl, že byl osobně svědkem Snowdenovy chybějící podložky.45 (Proč upozorňovat na tak nepodstatný detail?). Abychom upozornili na zcela reálné důsledky umělé inteligence - v době psaní tohoto článku bylo funkcí autopilota s umělou inteligencí ve vozidlech Tesla zabito 44 lidí.46 Zakladatel společnosti Elon Musk (nar. 1971) si pohrává s našimi představami o realitě. Vydává se za libertariána svobody slova, a přitom ustupuje sionistickému tlaku, aby cenzuroval hlasy na X (dříve Twitter), které podporují práva Palestinců.47 Když přišel do kin film Matrix, přiměl stovky milionů lidí zpochybnit realitu a položit si otázku, zda nežijeme v simulaci. Nejenže nás Musk primitivně nabádal, abychom přijali život v Metaverzu tím, že říká, že život je "simulace",48 ale také trollil ty, kteří věří, že přistání na Měsíci je falešné, tím, že říkal, že záběry z jeho letů SpaceX vypadají jako CGI, protože jsou skutečné.49

Říkat bez důkazů a bez výhrad, že věci vypadají uměle, protože jsou autentické, je převrácením reality. Muskova společnost NeuraLink, která provádí pokusy na opicích, z nichž mnohé zemřely,50 implantuje mikročipy do lidských mozků, aby zvýšila jejich výkonnost a připojila nás všechny k internetu věcí a k nadcházejícímu "internetu těl". Tento transhumanismus bude pravděpodobně zahrnovat simulace typu Metaverza generované čipem. Mnozí věří, že Matrix byl vytvořen, aby "probudil lidi". Ale co když byl vytvořen pro prediktivní programování, aby si lidé zvykli na myšlenku, že žít v matrixu je nějakým způsobem žádoucí, protože v Metaverzu můžeme být všichni hrdiny svých vlastních příběhů. Nebo co když byl vytvořen jako falešná vlajka, aby nás "probudil" do naší falešné reality a zároveň nás oklamal, aby nás zavedl do nového matrixu?

 

Závěr

Elity se vždycky snažily chytit své zajatce do pasti iluzí. Jednou z nejznámějších myšlenek je Platónova jeskyně - veřejnost je držena v metaforické jeskyni, pozoruje stíny na stěně, které považuje za skutečné, a neví, že existuje svět mimo jeskyni. Gnostici historicky věřili, že svět je konstruktem zlé nebo neschopné bytosti. Neštěstí pramení z třenic způsobených jiskrou božství v každém z nás, která je v rozporu s bezduchostí světa. Římský místodržitel Judeje Pilát Pontský (datace neznámá) se údajně zeptal: "Co je pravda?" (Quid est veritas?). Podobně jako kvantoví teoretici, kteří tvrdí, že realita existuje pouze in potentia a mění se podle subjektivní interakce, hlásají i chaosmágové, že objektivní pravda neexistuje.

Média nás po staletí uzavírala do těchto pojmů; že pravda je to, co za ni určí ti na vrcholu určité hierarchie. Ale jak se média stávají zdánlivě rozmanitějšími, klamání se stalo nejen cílem samo o sobě, ale celým průmyslovým odvětvím. Pokud nedokážeme rozlišit, co je pravda a co lež, a pokud na pravdě přestává záležet, jsme snadněji ovladatelní. Jsme naprosto zmateni záplavou protichůdných informací o světě kolem nás, nebo naopak bezpečně přesvědčeni, že máme správné informace ve svých vlastních ozvěnách, a jsme tlačeni do světa, kde nic není skutečné. Odpojujeme se od matrixu jen proto, abychom se ocitli v pasti nového.

---------------------------------------------------

 

PRAMENY:

1. https://tinyurl.com/ymts3xnx
2. https://tinyurl.com/25yzx657
3. https://tinyurl.com/ytqbnt9a
4. https://tinyurl.com/ys6kl8xm
5. https://tinyurl.com/j9t6d4b
6. https://tinyurl.com/yqqlcgem
7. https://tinyurl.com/yo7uj3qs
8. dtto.
9. https://tinyurl.com/2gfugslg
10. https://tinyurl.com/ytg59jz9
11. Kyla MacFarlane (2004) in Anna Smith and Lydia Wevers (eds) On Display: New Essays in Cultural Studies, Victoria University Press, str. 135-39.
12. https://tinyurl.com/yp869qvw
13. https://tinyurl.com/yzj2hvod.
14. https://tinyurl.com/yvx7rjnu.
15. https://tinyurl.com/ywctg6oz.
16. https://tinyurl.com/ysjky27s.
17. https://www.efani.com/blog/deep-fakes.
18. https://contentdetector.ai/articles/deepfake-statistics.
19. https://tinyurl.com/25qmb8bt.
20. https://tinyurl.com/ynh4sg2f.
21. https://tinyurl.com/yrqgrhdb.
22. https://tinyurl.com/yncandox.
23. https://tinyurl.com/yujqmb6v.
24. See Trevor Aaronson (2013) The Terror Factory: Inside the FBI's Manufactured War on Terrorism, Ig Publishing.
25. https://tinyurl.com/yta4men3.
26. Rhttps://tinyurl.com/yolk9gwf.
27. Muhammad Aurangzeb Ahmad, Cuihua Shen, Rita M. Bush (2014) "Preface" in Jaideep Srivastava and Noshir Contractor (eds.), Predicting Real World Behaviors from Virtual World Data, Springer, str. viii-ix.
28. https://tinyurl.com/yrnfc56h.
29. https://tinyurl.com/yvqfpwy7.
30. https://tinyurl.com/yu92wax9.
31. https://tinyurl.com/yarot6vl
32. https://tinyurl.com/ymmc9ltm.
33. https://tinyurl.com/ypu578vv.
34. https://about.meta.com/what-is-the-metaverse/.
35. https://tinyurl.com/ymm3x9ls.
36. https://tinyurl.com/47ny22te.
37. https://www.atlanticcouncil.org/cbdctracker/.
38. https://tinyurl.com/2jtngbee.
39. https://tinyurl.com/ywxqk6lx.
40. https://tinyurl.com/yrgjzvz8.
42. https://tinyurl.com/ys6hefj6.
43. https://tinyurl.com/ysy3rft2.
44. https://www.youtube.com/watch?v=5QqxLalvh-4.
45. https://tinyurl.com/qzpo4re.
46. https://www.tesladeaths.com/.
47. https://tinyurl.com/2hmchbc7.
48. https://tinyurl.com/y866pf8n.
49. https://tinyurl.com/yb7d4ls3.
50. https://tinyurl.com/27jqzfbq