Objev příštího světa: Úvahy o době po mayském konci věku (2)

Lash John

Lash John

autor

30.11.2009 Paradigma "2012"

Ollin je v aztéckém kalendáři označením dne. Jedna z lepších stránek o mezoamerických kalendářích (www.azteccalendar.com) uvádí tuto definici:

Ochráncem dne Ollin (pohyb) je Xolotl. Je to příznivý den pro aktivní princip, špatný den pro pasivní princip. Ollin je den očištěného srdce, označující ty chvíle, kdy si mohou lidské bytosti uvědomit, co se z nich stává. Dobrý den pro transmutaci, která přichází jako zemětřesení, jež za sebou zanechává ruiny racionality, řádu a předpojatosti.

Což, řekl bych, zní zatraceně důležitě. Zmínka o Xolotlovi (Šo-lou-tul) je výmluvná. Je dvojčetem či duplikátem Quetzalcoatla, mytologické postavy nejčastěji spojované s mayským koncem věku. Xolotl je večernice (Venuše, objevující se po západu slunce), Pán západu, měnič tvaru – jinými slovy kouzelník a mistr okultních sil, siddhis. K tomuto tématu se vrátím na konci tohoto článku. (na obrázku Xolotl z Kodexu Borbonicus.

Jsme hluboko v mytogenetickém okamžiku, kdy vyvstává lidský potenciál v nových projevech, souběžně s rozpadem starých projevů, a tato dynamická dvoucestná eskalace nahoru a dolů (Ollin), odhaluje obrysy Příštího světa, kdy budou planetu Zemi obývat kmeny konce věku.

Mytologické postavy, jako je gnostická Sophia a aztécký Xolotl vyvstávají nad vznikajícími kmeny a jakýmsi způsobem dohlíží nad zrozením transmutovaného, přesídleného lidstva. Každý takovýto mytogenetický okamžik poskytuje řešení, konstelaci mocných voleb, ale kouzlo okamžiku se stane skutečným pouze, pokud jsou tyto volby skutečně definovány a provedeny, jednotlivě. Podle metafory, kterou jsem navrhl, by mohla být základní volba, které každý z nás čelí se zrychlujícím se přibližováním k roku 2012, vyjádřena takto:

Mezi kým chci být v Příštím světě - Kolumbus a jeho posádka, ohromeni před domorodými kmeny nebo kmeny samotnými?

„Mytické datum se dostaví, pokud se zkombinuje řada okolností, aby vyprodukovala událost“ (Paz, citovaný výše).

Pokud jsem některé čtenáře oslovil a shledávají použitý jazyk přijatelným, co, kdybychom rozšířili hlavní metaforu? Můžeme parafrázovat Paze: „mytické datum 2012 se dostaví, pokud se zkombinuje řada objevů, aby vyprodukovaly imanentní událost, tj. vznik Příštího světa“. Všechny tyto objevy jsou jednoho druhu: sociální, mezilidská a intimní setkání mezi lidmi, členy kmenů, kteří se navzájem poznávají. Abychom podporovali toto poznávání, bylo by prospěšné, abychom měli předběžný nástin těchto kmenů. Já je charakterizuji těmito názvy: Prapůvodní, Orgiastici, Nezávislí, Rozvíječi a Vizionáři.


Prapůvodní


Obřadní tanečníci kmene Kamiura, řeka Xingu, Brazílie

Prapůvodní jsou prvními lidmi na zemi, nebo to, co z nich zbylo. Žijí v symbióze s místy, která obývají, což jim dává zvláštní sílu spojení se zemí. Současně jsou zranitelní vůči vykořenění a vysídlení predátorskými společnostmi poháněnými dvojí ideologií, dobývání a nárokování. Členové takovýchto společností se domnívají, že planeta jim materiálně patří a oni mají nárok ji násilím vyžadovat od všech národů, které mohou být nepohodlně usazeny na zdrojích, které by chtěli mít sami pro sebe. Jejich smysl pro nárokování je posilován přesvědčením, že jsou stvořeni dle obrazu otcovského božstva, které jim dává povolení množit se jako vši a dominovat zemi.

Zamyslete se nad touto statistikou: v roce 2006 spáchalo asi 40.000 domorodých obyvatel sebevraždu. Nemusíte se ptát proč. Je bolestně zřejmé, že někteří lidé nemohou žít, jestliže je jejich způsob života zničen. Způsob života neznamená způsob, jak vydělávat na živobytí, není to věcí zaměstnání v Systému, dominantní sociálně-ekonomické hře. Prapůvodní mají svůj způsob života zakořeněný v zemi, zarámovaný hvězdami, spojený s rostlinami a živočichy, pěstovaný minulými generacemi a zasvěcený generacím příštím. To všechno jim vezměte, a někteří lidé se rozhodnou raději zemřít, než aby akceptovali alternativy, které jim „civilizace“ navrhuje: například Křovácká žena, kterou jsem citoval v článku Tree and Well (Strom a studna). Ona je Prapůvodní.

Ve zrychlení k mayskému konci světa můžeme být svědky zániku posledních zbývajících Prapůvodních, ale je zde i obroda tohoto kmene, protože ti kteří jsou ještě s námi, hrají klíčovou roli při přechodu k Příštímu světu. Například celosvětové turné mise 13 Indigenous Grandmothers  je projekt konce věku vytvořený Prapůvodními, aby upozornili svět na uzdravující a vůdčí sílu entheogenických rostlin.

Členové kmene Prapůvodních nezahrnují pouze zbývající domorodé národy světa, ale i ty, kteří přijmou jejich pohnutku a pracují na tom, aby je chránili a podporovali. Před mnoha lety, když jsem poprvé vystoupil v Marion Institute, jsem navrhl v duchu oživení Záhad, aby každý člověk adoptoval domorodý kmen a ohrožený živočišný druh. Prapůvodní a zvířata jdou dohromady a mohou zmizet společně. Při podpisu smlouvy s evropskými osadníky v roce 1854 prý „náčelník Seattle z kmene Suquamišů ze severního Pacifiku údajně řekl, že až zahynou poslední zvířata ‚zemřou lidé samotou’“ (Loneliness and Presence - Samota a současnost, Thomas Berry, časopis Parabola).

Zvířata, ptáci, ryby a hmyz také patří do kmene Prapůvodních. Většina původních obyvatel po celém světě uznává čtyřnohé, plazící se a další druhy za naše příbuzné, neméně důstojné a inteligentní, a pro Zemi neméně hodnotné. Potkávání modrých velryb, bílých lvů, delfínů, štírů, puštíků západních a andaluských orlů skalních má zásadní význam pro objevování Příštího světa. Poznání, která tvarují budoucí svět, budou muset být hluboce zakořeněná v propojení všech druhů. Ti, kdo brání toto propojení, patří do kmene Prapůvodních.


Orgiastici


Jantarová maska Dionýsa, Řím, 1. století

Tento kmen je jakýmsi vzdáleným odrazem Prapůvodních, nebo snad z evolučního hlediska, jejich budoucí projekcí. Skládá se z obrovského spektra „městských kmenů“, rozmanité komunity mladých lidí, kteří sdílejí klanový pocit identity a společný duch oslav; například následovníci Burning Man a Rainbow Tribe. Uvnitř Orgiastického kmene existují tisíce klanů, z nichž některé nemají více než dva či tři členy. Mnoho z nich využívá internet k organizování své činnosti a udržování komunikace a provozu, přesto však stojí stranou od kybernetické komunity jako takové svou výraznou náklonností k přírodě a k národům orientovaným k přírodě, Prapůvodním.

Dalo by se říci, že příští generace Prapůvodních se rekrutuje z Orgiastiků. Mnozí členové tohoto mladého kmene budou v kmenových komunitách, které vzniknou po roce 2012, stařešiny.

Jak poznamenal Dale Pendell (Pharmakopoeia): „V kyberprostoru… ani v noosféře, neexistují žádné rostliny.“ Nic se neděje na internetu, který je elektronickou sítí závislou na propojených akrech blikajících konzol v nevýrazných betonových skladištích, ale je skvělým médiem pro oznamování věcí, které se dějí, a dokonce i vytváření „šumu“, díky kterému se dějí. Mnoho Orgiastiků inklinuje k chemickým opojením a bezstarostným kybernetickým ideologiím, které sebou přinášejí, ale v podstatě jsou organofilové a milovníci přírody, a jako takoví by neměli být zmateni částí mladší generace, která neví, odkud se vzalo vejce (což je podle nedávné studie ve Francii šedesát procent z nějakých dvaceti dotazovaných).

Proč Orgiastici? Řecký výraz orgia znamená „chod, pracující“. V Záhadách byly orgie skupinové akce podobné společným seminářům, kdy členové pracovali dohromady na určitých projektech. Někdy, ale ne vždy, měly orgie sexuální složku. Ale i když ji měly, nebyla sexuální aktivita pouze požitkářská. Spíše to bylo více jako tantrické sezení s cílem zvýšit a vyladit somatickou, emotivní a kognitivní intenzitu. Členové kmene Orgiastiků sdílí vrozenou touhu oživit tento druh komunální synergie, a spojit se jeho prostřednictvím se skutkovou podstatou země a vesmíru jako celku. Z tohoto důvodu jsou nakloněni transu a tanci, oslavujíce dionýské umění hudby a pantomimy, nemluvě o božské posedlosti. I když to provádějí v městském prostředí, obklopeni jekotem a řevem elektronických výmyslů v úplném zapomnění přírodních podmínek, jejich vrozené rituální zanícení opakuje extatické oslavy, které byly původně prováděny bez elektronického prostředí a městského okolí.



Nezávislí

Tento kmen sdílí s Orgiastiky primární orientaci na skupinové úsilí a potěšení z přirozeného prostředí, ale uskutečňuje to konzervativnějším způsobem. Hnutí pro únosný život je výplodem Nezávislých. Hodně z toho, co dělají, se překrývá s Orgiastiky, kteří, stejně jako oni, vzhlížejí k primitivnímu a domorodému obyvatelstvu jako ke vzoru pro budoucnost. Členové kmene Nezávislých mají tendenci být domácky založení lidé, kteří lpí na vytvoření pohodlí, zaměření na soběstačnost a sociálně-ekonomickou nezávislost. Hodně se pohybují na síti, avšak spíše za účelem realizace konkrétních programů a plánů, než ze zábavy.

Z nutnosti zaujímají Nezávislí nepřátelský postoj vůči Systému se všemi jeho ekonomickými a politickými tyraniemi, protože si uvědomují, že obrovská část toho, co se děje v Systému je neudržitelná. Jejich prvořadým přáním není ani tak zlepšení Systému, jako spíše přijít s jeho alternativami. Často mají tendenci žít na hranici, v Systému, ale ne mimo něj, tím, že například řídí hybridní automobil. Ale jejich preferencí je dostat se ze Systému úplně, kdyby to bylo možné. Máte-li ducha a vzhled Nezávislého, nemá smysl sázet svůj život na něco, co je neudržitelné. V tomto kmeni jsou skuteční přežití schopní jedinci, jejichž znalosti přirozených cest budou nezbytné při zakládání komunity konce věku. Ekomimikry Jeanine Benyus představují ústřední bod mise Nezávislých, hrot jejich vizionářské šipky.

Nezávislí mají obrovský a nenasytný hlad po učení. Pořád shromažďují a šíří informace o „alternativních životních stylech“, biopotravinách, přírodním léčení, poživatelných zahradách, solárním vytápění, domech ze zeminy a balíků slámy, a navrhují inovativní způsoby, jak vytvořit udržitelnou společnost. Jejich role ve světě pěti kmenů je střízlivá, stabilní a generačně založená, na rozdíl od volné formy hédonismu a vigvamového životního stylu Orgiastiků.

Marion Institute objasňuje poslání Nezávislých, které kombinuje vizionářské a praktické prvky do futuristického pohledu na svět se zaměřením na „spojení za účelem změny“. Některé z jeho projektů nabízejí služby Prapůvodním, jako je například Mangari Maathai, držitelka Nobelovy ceny za mír z roku 2004, která založila hnutí Greenbelt. Výsadba stromů je rituálem Nezávislých – v tomto případě provedená členkou kmene Prapůvodních. Dalším dobrým příkladem spolupráce Nezávislých a Prapůvodních je podpora, kterou Institut poskytuje programu Nouvelle Planete Jeremyho Narbyho na stanovení právního nároku domorodých národů Amazonie na jejich přirozené rostlinstvo a lékařské znalosti.

-pokračování-
Diskuze byla uzamčena, již do ní není možné vkládat příspěvky.

Další díly