Tajemství země dvouocasého lva, aneb příchod Parsifalův (2) - Čtrnácté arkánum tarotu:syntéza lva a hada-draka

         Seriál "Příchod Parsifalův" je do jisté míry volným pokračováním příběhu o tajemství staré mostecké věže, avšak z důvodu širších souvislostí a tématiky o níž pojednává, jsem se rozhodl jej vyčlenit a vytvořit seriál nový.Stěžejní významová rovina celého příběhu je vytvořena dle interpretace vybraných arkán tarotu, které tvoří jakýsi výchozí bod celé následující cesty.Naše pátrání povede strastiplnou stezkou plnou archetypů, spojitostí a hádanek v nichž, jak pevně věřím je ukryto tajemství příchodu Parsifala-rytíře čistého srdce, jenž opět vyléčí zranění krále rybáře.Ukážeme si jisté archetypální souvislosti symbolu Parsifala, které vytvářejí určitý společný mytologický příběh v kontextu tradice královského následnictví a s tím spojené symboliky vzkříšení ohnivého ptáka fénixe-signatury pokrevní linie Grálu.Tento bájný pták nám v závěrečných dílech seriálu přinese možný klíč k tajemství Země, jenž pod vůlí dvouocasého lva spočívá?.Zbavme se tedy veškerých předsudků a čistě racionálních úvah, jelikož cesta tohoto příběhu jest cestou intuice, imaginace a sloučení neslučitelného?.Pokusme se nahlédnout do čarovného zrcadla lesní královny Galadriel, jak tomu učinil malý hobit Frodo, aby rozpoznal střípky budoucích událostí?..Vždyt?jak pravila elfí Paní? "Mohu Zrcadlu přikázat, aby zjevilo mnohé věci, a někomu mohu ukázat to, po čem touží.Ale zrcadlo také ukazuje věci nežádáno, a ty jsou často podivnější a užitečnější než věci, které si přejeme vidět..Co uvidíš, necháš-li pracovat Zrcadlo volně, to ti nepovím.Ukazuje totiž věci, které byly, a věci, které jsou, i věci které teprve mohou být. Ale co vlastně vidí, to někdy nerozezná ani ten nejmoudřejší?..Pamatuj, že Zrcadlo, ukazuje mnoho věcí a ne všechny se už staly?.Některé se vůbec nestanou, pokud ten, kdo vidiny spatří, nesejde ze své cesty, aby jim zabránil."      J.R.R.Tolkien-Pán prstenů.

 

         Pokusili jsme se tedy určitým a přiznávám, že poněkud netradičním způsobem interpretovat odkaz jedenáctého arkána tarotu s pozoruhodným  příběhem o ženě a lvu.Jak již bylo uvedeno, jedenácté arkánum představuje v řeči alchymických symbolů archetyp původní svatby, která je dále zpracována na arkánu šestém-Milenci a čtrnáctém-Mírnost-Umění.Jedná se o karty představující patrně nejsložitější a velmi komplikovanou symboliku celé tarotové sady.Šesté arkánum představuje počáteční akt svatby krále a královny, která následně vrcholí na arkánu čtrnáctém, přičemž právě na tuto kartu zaměříme svoji pozornost.Podobně jako při studiu karty Síla, pokusíme se čtrnácté arkánum analyzovat z různých úhlů pohledu v symbolické mluvě daných uměleckých zpracování této karty.

        Rider-Waite tarot nám představuje stojící andělskou bytost, která v rukou třímá dvojici nádob a jejich obsah přelévá z jedné nádoby do druhé.Zcela jistě tak provádí nějakou velmi zajímavou alchymickou operaci, pravděpodobně bychom ji mohli interpretovat jako alchymické sycení kamene.Na první pohled nás však zcela jistě zaujme velice zvláštní pozice nohou anděla, který jednou nohou spočívá na zemi a druhou na vodě.Jak již bylo pojednáno v úvodním díle o mystériu mostecké věže tato pozice nohou je doslova shodnou s popisem postavy slunečního anděla Janovy Apokalypsy.Na hrudi onoho ženského anděla (anděla času) se vyskytuje emblém trojúhelníku zasazeného ve čtverci.Jeho čelo zdobí sluneční kotouč a vdáli se vypíná dvojice hor.

 

 
 
 
 

Čtrnácté arkánum tarotu-karta Mírnost - Umění

         (Zj-kap:10, 1-7)

       Tu jsem viděl dalšího mocného anděla, jak sestupuje z nebe, zahalen v oblak. Nad jeho hlavou byla duha, jeho tvář jako slunce, nohy jako ohnivé sloupy, v ruce měl otevřenou knížečku.Pravou nohou se postavil na moře, levou na pevninu a vykřikl mocným hlasem, jako když zařve lev. Na jeho výkřik odpovědělo sedmero zahřmění.

      Jakmile doznělo to sedmero zahřmění, chtěl jsem to zapsat, ale uslyšel jsem hlas z nebe: "Zachovej v tajnosti, co se ozvalo v sedmeru zahřmění, a nic nepiš".

      Potom anděl, kterého jsem viděl stát na moři i na zemi, pozvedl svou pravici k nebi a přísahou při tom, který je živ na věky věků, který stvořil nebesa, moře a všechno, co je v nich, potvrdil, že lhůta je u konce.

 


Sluneční anděl Janovy Apokalypsy

 

        Shrnutí atributů je následující:

- Sluneční kotouč představuje archanděla/ku jako vládce Slunce.

- Anděl je přirovnán ke řvoucímu lvu-tedy zodiakálnímu znamení pro Slunce

- Trojúhelník se čtvercem na jeho hrudi odkazuje na spojení trojnosti (3 body) se čtverností (4 body), kdy vzniká posvátná sedmička jako spojení země a nebe resp. spojení lidského a božského.(Michael Nostradamus tento vztah trojnosti a čtvernosti taktéž vyjádřil v koncepci slova Angoulmois).

- Dvousečný meč je symbolem schopnosti rozlišení toho dobrého a zlého, kdy dochází ke zrušení napětí mezi dvěma polaritami, jedná se o meč spravedlnosti(viz.karta Spravedlnost) pro toho, jenž soudí (váhy) a bojuje (meč) spravědlivě (viz. Zj.kap:19,11).

- Knížečka ,kterou anděl Janovy podává je v jiné části textu přirovnávána k bílému kameni (viz.Zj.kap:2,17:Tomu, kdo zvítězí, dám jíst ze skryté many, dám mu bílý kamének, a na tom kaménku je napsáno nové jméno, které nezná nikdo jiný než ten, kdo je dostává.) Bílý kámen či svatá mana je tentýž atribut, který sehrává hlavní úlohu v rituálu krále Melchisedeka při  přijímání chleba a vína.

- Postavu tak lze jasně identifikovat jako archanděla Michaela resp. krále Melchi-sedeka-krále spravedlnosti (Melchi-sádok je vlastně králem s titulem archanděla Michaela-viz. např kniha. L.Gardner-Svatý Grál apod.)

        Základní odkaz spočívající v symbolice čtrnáctého arkána představuje proces sloučení protikladů jako ústřední součást všech alchymických operací spočívajících v očištění a postupném zušlechtění původní materie.V tomto případě se jedná o syntézu dvou protikladných elementů vody a ohně, které dovolují vzniknout látce nové a ve své podstatě dokonalejší.Avšak  v tuto chvíli zaměřme pozornost na čtrnácté arkánum v podání Aleistera Crowleye, které je svým zpracováním a bohatou symbolikou zcela zásadní.

         Na celé kartě je zvýrazněna především duální charakteristika a následná syntéza dvou protikladných substancí.V levé spodní části arkána je vyobrazen lev bílé barvy představující živel ohně a v části pravé se objevuje červený orel symbolizující živel vody.Jak vidno, celý proces alchymické syntézy je v plném proudu, ohnivý lev přijal barvu bílou-měsíční odpovídající živlu vody a podobně orel jako symbol pasivity-ženské energie přijal mužskou-ohnivou substanci rudé barvy.

        K tomuto alchymickému tingačnímu procesu se vyjádřil například Basil Valentin ve svém Azothu filosofů a odhalil, že zmíněný proces byl alchymisty vyjadřován symbolem Hada svírajícího Slunce a Lunu, přičemž jedna potence tohoto Hada  byla vyjadřována ikonou "lva" a druhá-opozitní potence pak symbolem "orla".Lev představoval symbol královské stálosti a orel naopak symbolizoval pohyblivost a prchavost.(viz.dále Martin Stejskal v knize Praga Hermetica).

 


Alchymické symboly lva a orla

        Akt jejich sloučení vyjadřuje dokončení královské svatby, která je rovněž zpravována na arkánu šestém-Milenci.Obě protikladné substance v tomto okamžiku splynuly v jedinou androgynií bytost, včely a hadi na jejím ošacení taktéž vytvořily vzájemné spojení.V základní rovině je tato dvojí bytost chápána jako symbol Diany-Lovkyně, která představuje jednu z možných verzí Měsíční bohyně, podobně jako Isis nebo apokalyptická žena oděná sluncem a s měsícem pod nohama.

         Ženu jako měsíční bohyni můžeme rozpoznat i díky vyobrazení luku v horní části karty, tento symbol odkazuje ke spojitosti tohoto arkána se znamením střelce.Z lůna měsíční bohyně v podobě alchymického kotlíku v němž se mísí obě substance vylétá rovněž Amorův šíp odkazující na toho, jenž je zrozen pod znamením šípu lásky a nese tak pečeť korunovaného lva s tělem hada.Osobnost nebo síla vznikající ze sloučení lva a hada-draka povstává jako bájný fénix z vlastního popela v podobě par vystupujících z kotle a vytvářejících duhový provazec energie ze sloučení energie lví a energie dračí.Červený orel je nepochybně symbolem ptáka fénixe a rovněž je tedy vyjádřením červeného draka jako symbolu Říma a celé jeho říše, který tvoří pomyslné opozitum bílého davidovského lva.

        Měsíční bohyně vylévá na tohoto lva vodu a křísí jej k životu, naopak červený orel-drak je živen ohnivou substancí, která zažehává jeho další cyklus.Dále pak lev představuje symbol pokrevní linie rodu Davidova a tedy odpovídá pokrevní linii Merovejců-králů rybářů s ikonou včel na ošacení měsíční bohyně.Naopak orel je symbolem římské-dračí mocenské enklávy v podobě stočených hadů.

        Samotná syntéza lva a orla rovněž symbolicky vyjadřuje zrození alchymického gryfa-ptáka noha, ten je v alchymii mimo jiné považován za určitý emblém nebo pečeť nové látky vzniklé z předchozích zápasů,kdy tato nová substance představuje konečnou syntézu všech čtyř živlů.Fulcanelli k tomuto symbolismu dodává, že zmíněná pečeť představuje určitý podpis, kterým je označen astrální kámen vznikající z předešlých soubojů hrdiny a monstra.

        Za měsíční bohyní jsou v některých ztvárněních tohoto arkána vyobrazeny dva proudy řeky tekoucí opačným směrem, jeden proud představuje symbol lásky lva-Amor a druhý je jejím opakem-symbolem nenávisti Říma-Roma.I tento motiv tak dokresluje celý proces spojení protikladů.Vše pak je vázáno na okamžik,kdy Lev z rodu Davidova obnoví upadající římskou orlici v kontextu mysterijní tradice pražského slunovratu nebo Janovy Apokalypsy.Michael Nostradamus by tento akt pravděpodobně přirovnal k době, kdy Latona dokončí svůj cyklus?.

       Porovnáme-li tato fakta s předchozí interpretací čtrnáctého arkána ve verzi Rider-White taroru, zjistíme, že celý tento symbolismus hovoří o narození lvího rytíře z rodu Davidova v kontextu Janovy Apokalypsy. Dle mého soudu, je nanejvýš pravděpodobné, že tarotová symbolika čtrnáctého arkána a Janovy Apokalypsy představuje shodný symbol resp. sílu, která je v apokalyptické tradici představena jako Syn Člověka-Lev z pokolení Juda.

       Analýza symbolů čtrnáctého arkána je velmi problematická a v celé karetní sadě pravděpodobně nejvíce komplikovaná, je zde celá řada dalších aspektů, které je důležité brát na zřetel.Avšak pro celkovou lepší orientaci a přehlednost v našem pátrání není v tuto chvíli potřeba je nadále rozvádět.Přesto zde zbývá jeden symbol, který je dle mého chápání celé věci naprosto zásadní.Jedná se o symbol dvojice hor či pahorků mezi nimiž vychází slunce, právě tento motiv je možné identifikovat na různých uměleckých ztvárnění čtrnáctého arkána.

        Například verze Weiteho tarotu zahrnuje zmíněný motiv dvojice vršků v levé dolní části čtrnáctého arkána.Jinak je tomu v tarotu Pierre de Lasenic, kde je žena resp.sluneční anděl vyobrazená přímo mezi oběma vrcholy.Celý tento motiv si blíže určíme až v další části tohoto textu, kdy bude příhodné začlenit jej do celkového kontextu.

- pokračování -


(c)2008 Jan Křivanec exkluzivně pro Matrix-2001.cz

Další díly